Presse og medier

Helenes nye køkken - Skuffesystem til organisering af skuffer
Powerport strømudtræk til køkkenet
Sound Unit
Opladerskuffe fra Invita holder styr på dine ledninger

Mænd er til det sjove i køkkenet

Mænd er til ekstraudstyr og gadgets, når der skal købes nyt køkken. De falder for højtalere, avancerede hvidevarer og vinkøleskabe, mens kvinderne går mere op i design.

”Rollerne er fordelt, når der skal købes nyt køkken eller tilbehør. Det er helt klart valg af udstyr til køkkenet, som mændene primært står for,” siger Marketingdirektør Helle Fyllgraf fra Invita Køkkener.

Blandt det tilbehør i køkkenet, som står højt på mændenes ønskeliste er eksempelvis en ny højtalerenhed, Sound Unit, som bygges ind mellem skabene og dermed bliver en integreret del af køkkenet.

”Mændene har et godt øje til Sound Unit, fordi de gerne vil have musik og den nyeste teknologi, og så gør det jo ikke noget, at den også er flot,” siger Helle Fyllgraf. Sound Unit har netop fået den internationale designpris Red Dot.

Godt hver anden mand siger i en analyse fra Voxmeter, at de bestemmer en del i køkkenet.

”Køkkenet har traditionelt været kvindernes domæne, men det er ved at være historie. 41 pct. af kvinderne er enige i, at mændene har en del at skulle have sagt i køkkenet,” siger Helle Fyllgraf.

Det er ofte bare forskellige ting, som interesserer de to køn. På listen over mandeønsker står også en laderskuffe, hvor iPad og telefoner kan lades op i stedet for at ligge og flyde på køkkenbordet. Det er også skuffeindsatser, så yndlingskniven er lige ved hånden, når kødet skal skæres. En køkkenkværn, som hurtigt ’tygger sig gennem’ madrester i vasken, er også et hit.

Vælger udstyr efter behov

Mads Schytte er en af initiativtagerne bag Gastromand.dk – en populær blog for mænd om mad og livet i køkkenet. Antallet er madblogs er eksploderet over de seneste 5-6 år – en udvikling, som Mads Schytte ser som en protest mod ’det frelste køkken’ og fedtforskrækkelse.

”Vi indretter os i køkkenet efter de behov, vi har, og mænd og kvinder har bare forskellige behov. Vi er ved at få et nyt lækkert køkken, og når jeg spørger min kone, hvad der gør hende glad for køkkenet, så lægger hun vægt på, at det er flot og fungerer godt, mens jeg fremhæver et kæmpe specialindrettet skab til køkken-gadgets, en Quooker (kogende vand med det samme), en Qooler (koldt vand uden kalk med brus) samt køkkenmaskiner og store knive. Lækre køkkenmaskiner er jo egentlig bare et middel til at nå målet om at lave god mad, men jeg og mange andre mænd finder glæde ved at fortælle om dem til andre. Det gør os til mænd,” siger Mads Schytte.

Lækre detaljer – igen

”Vi mærker, at der igen bliver brugt flere penge på det nye køkken. Under krisen blev alt ’overflødigt’ skåret fra, men nu er nye muligheder og lækre detaljer på vej tilbage. Teknologien spiller en større og større rolle – både når vi er hjemme og på arbejde, og den er for alvor rykket ind i køkkenet,” siger Helle Fyllgraf.

Derfor bliver der eksempelvis solgt flere og flere pop up-stik, som er integreret i køkkenbordpladen, samt elektrisk drevne skuffer og skabe (Easy Touch), som åbner, når de får et lille puf med f.eks. hoften.

Mænd, kaffe og vin

Ofte er det også mændene, der skal hen og se på løsninger, som handler om vin og kaffe. Det kan være den nye kaffeenhed, Coffee Unit, hvor specialkaffe, kaffemaskine og f.eks. espressokopper står synligt fremme og er lette at komme til. Vinkøleskabet var også et hit før krisen. Det kommer sikkert også tilbage på ønskelisten.